lauantai 6. tammikuuta 2018

Voitte olla onnellisia , jos teitä ei rakasteta

"On harhaluulo, että on tärkeää olla kunnioitettu, rakastettu, arvostettu ja merkittävä. Monet väittävät että on luonnollinen tarve olla rakastettuja ja arvostettuja ja kuulua johonkin. Se on virheellistä ajattelua. Heittäkää pois tämä harhaluulo, niin löydätte onnen. Meillä on luonnollinen tarve olla vapaita ja rakastaa, mutta ei olla rakastettuja. Silloin tällöin tulee psykoterapiaistunnossani vastaan hyvin tavallinen ongelma: kukaan ei rakasta minua, miten siis voisin olla onnellinen? Selitän asiakkaille: "Tarkoitatko, että et koskaan unohda hetkeksikään, että sinua ei rakasteta, että et koskaan irrottele ja ole onnellinen?" Tietysti heillä on tällaisia hetkiä.
Esimerkiksi nainen on uppoutunut katsomaan elokuvaa. Se on komedia, hän nauraa kikattaa ja tuona siunattuna hetkenä unohtaa muistuttaa itselleen, että kukaan ei rakasta minua, kukaan ei rakasta minua, kukaan ei rakasta minua. Hän on onnellinen! Sitten hän lähtee teatterista ja mukana ollut ystävätär lähtee poikaystävänsä matkaan ja jättää naisen yksin. Niin hän alkaa taas ajatella: "Kaikilla ystävilläni on poikaystävät, mutta minulla ei ole. Olen niin onneton. Kukaan ei rakasta minua!"

"Olitte täysin onnellisia siihen asti, kunnes teille kerrottiin, että ette voi olla onnellisia, jos teitä ei rakasteta. Mutta voitte olla täysin onnellisia, jos teitä ei rakasteta, vaikka kukaan ei halua teitä ettekä vedä ketään puoleenne. Tulette onnelliseksi saadessanne yhteyden todellisuuteen. Jokahetkinen yhteys todellisuuteen saa aikaan onnellisuuden. Sen kautta löydätte Jumalan, sen kautta löydätte onnen. Mutta useimmat ihmiset eivät ole valmiita kuulemaan tätä.
Eräs harhaluulo on se, että ulkoisilla tapahtumilla, toisilla ihmisillä, on valtaa loukata teitä. Ei pidä paikkansa. Te itse annatte heille sen vallan."

Anthony De Mello, Havahtuminen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti