maanantai 22. tammikuuta 2018

Kuvani sinusta voi muuttua kovin helposti

"Kun hyväksyt kohteliaisuuden ja annat itsesi nauttia siitä, luovutat itseäsi koskevan vallan toiselle. Saatat mennä melko pitkälle pysyäksesi erityisenä tuolle ihmiselle. Sinua kaivaa alinomaa pelko siitä, että hän löytää toisen, josta tulee erityinen, ja sinut syrjäytetään erityisestä asemastasi hänen elämässään.
Jatkat tanssimistasi hänen pillinsä mukaan, vastaat hänen odotuksiinsa, ja tehdessäsi niin olet menettänyt vapautesi. Olet joutunut hänestä riippuvaiseksi oman onnellisuutesi tähden, sillä olet ripustautunut oman onnellisuutesi hänen mielipiteeseensä sinusta.
Voit pahentaa tilannettasi alkamalla etsiä muita sanomaan sinulle, että olet heille erityinen. Käytät paljon aikaa siihen, ettteivät he koskaan kadota kuvaa, joka heillä on sinusta. Miten uuvuttava tapa elää!
Äkkiä elämääsi tulee pelko, pelko siitä, että kuvasi särkyy, ja jos tähtäät pelottomuuteen ja vapauteen, sinun on päästävä siitä eroon. Miten? Kieltäytymällä ottamalla ketään vakavasti, kun he sanovat sinulle, miten erityinen olet.

Sanat "olet erityinen minulle" kertovat yksinkertaisesti tämänhetkisestä mielialastani suhteessa sinuun, maustani, vallitsevasta mielentilastani ja kehityksestäni. Ne eivät kerro sen enempää. Hyväksy se tosiasiana äläkä riemuitse siitä. Voit kyllä iloita seurastani, muttet kohteliaisuudestani. Voit nauttia vuorovaikutuksesta kanssani, et kehumisestani.

Jos olet viisas, kannustat minua etsimään monia erityisiä ihmisiä, niin ettet tunne kiusausta pitää kiinni siitä kuvasta, joka minulla on sinusta. Ethän sinä nauti minun kuvastani sinusta, koska olet koko ajan selvillä siitä, että kuvani sinusta voi muuttua kovin helposti.

Nauti siis nykyhetkestä, sillä jos nautit kuvasta, joka minulla on sinusta, minulla on valta sinuun, ja sinä pelkäät olla oma itsesi, jottet loukkaisi minua. Pelkäät totuuden kertomista minulle. Pelkäät minkään sellaisen tekemistä tai sanomista, mikä vahoingoittaisi kuvaani sinusta.

Sovella nyt tätä jokaiseen kuvaan, joka ihmisillä on sinusta, ja he kertovat, että sinä olet nero, viisas, hyvä tai pyhä. Nautit tästä kohteliaisuudesta ja kadotat samassa vapautesi, koska pyrit lakkaamatta pitämään yllä tätä mielipidettä. Pelkäät tehdä virheitä, olla oma itsesi, tehdä tai sanoa mitään sellaista, mikä pilaisi kuvan."

"Sinusta tulisi lintujen ja kukkien kaltainen. He ovat tietämättömiöä itsestään, liiaksi kiinni elämisensä puuhassa välittääkseen vähääkään siitä, mitä muuta niistä ajattelevat- ovatko ne muille erityisiä vai eivät. Lopulta sinusta tulee peloton ja vapaa."

Anthony De Mello

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti