Saan
ajoittain sähköposteja, joissa kysytään, onko olemassa jotain erityistä
zenjuttua, jolla voisi hallita pakkomielteisiä tai toistuvia ajatuksia.
Yleensä
en saa tietää, kuka täsmälleen kysyy kysymyksen. En siis tiedä,
vaihdanko ajatuksia ihmisen kanssa, joka todennäköisesti yrittää päästä
lääppimään presidentin hauvelia, tehdäkseen vaikutuksen puhuvaan
jänikseen nimeltään Horacio, vai onko hän vain joku, joka ajattelee koko
ajan juustoa ja haluaisi näiden ajatusten loppuvan. Yritän olla
varovainen vastatessani.
Alkupalaksi
totean, että ei ole olemassa erityistä zen-ajatuskikkaa toistuvien
ajatusten hallitsemiseksi. En pysty antamaan nättiä ohjeistusta, kuten
hiero jalkapohjiasi yhteen, työnnä kielesi ulos ja laita jääpalapussi
pääsi päälle 27 minuutiksi, niin ajatukset menevät tiehensä. Jos etsit
tällaista juttua, kannattaa kääntyä psykiatrian ammattilaisen puoleen.
Olen
kuitenkin oppinut kolme asiaa omien toistuvien pakkomielteiden kanssa
harjoitellessani. Ensinnäkin, kaikki ajatukset ovat vain ajatuksia.
Toiseksi, et voi ajattelemalla päästä yhdestäkään ajatuksesta. Ja
kolmanneksi, sinun ei tarvitse uskoa omia ajatuksiasi.
Meillä
on tapana arvioida ajatuksiamme. Helposti miellämme jotkut ajatukset
paremmiksi kuin toiset. Ja tämä on todennäköisesti jossain määrin totta.
Jos kuitenkin menemme tässä liian pitkälle, yritämme helposti käyttää
ajatuksia toisten ajatusten kumoamiseen.
Otetaan
esimerkki. Kuvitellaan, että sinulla olisi pakkomielteenä juusto.
Päähäsi tulee ajatus herkullisesta palasta pitkään kypsytettyä
englantilaista cheddaria. Sinäpä et kuitenkaan haluaisi tätä ajatusta.
Tulee seuraava ajatus, ”en halua ajatella juustoa”, tai ”mokasin, kun
taas ajattelin juustoa”. Sinä määrittelet itsesi itsellesi ihmisenä,
joka ajattelee juustoa, vaikka ei haluaisi.
Kiinnitämme
erityistä huomiota tuon toisen tason arvosteleviin ajatuksiin.
Kuvittelemme voivamme jotenkin nujertaa ajatuksen juustosta ajatuksella,
joka sanoo meidän olevan huono ihminen, koska ajattelemme juustoa. Tämä
ei koskaan toimi. Se vain lisää todennäköisyyttä ajatella juustoa taas
myöhemmin.
Kaikki
ajatukset ovat vain ajatuksia. Ajatus juustosta ja ajatus siitä, että
juuston ajattelu on syvältä, ovat täsmälleen samanlaiset tapahtumaketjut
aivoissa. Et voi käyttää yhtä pysäyttääksesi toisen. Sinä vain
vahvistat pakkomiellettäsi juustosta, kertomalla itsellesi, että on
pahasta olla koukussa juustoon.
Kaikki
toivo ei kuitenkaan ole mennyttä. Tällainenkin ajattelu on ok, koska
sinun ei tarvitse uskoa omia ajatuksiasi. Ainoatakaan niistä. Ei sitä,
että sinun on saatava juustoa, tai sitä, että olet huono tuon ajatuksen
takia. Kaikki tämä on vain energiaa sinkoilemassa sinne tänne kallosi
sisällä. Se, että ajattelet näin, ei tarkoita, että se olisi totta.
Ajatuksista
irti päästämisen oppiminen voi olla hyödyllistä, mutta se ei ole
helppoa. ”Irti päästäminen” ei tarkoita ”ajatusten hävittämistä.” Se
tarkoittaa ajatuksen jättämistä silleen, ilman siihen vastaamista. Älä
taistele sitä vastaan. Älä tee sille mitään. Älä kiellä sitä. Älä
vahvista sitä. Älä moiti itseäsi ajatuksen vuoksi. Tai jos moitit, niin
älä välitä siitäkään ajatuksesta. Se on vain uusi ajatus. Se ei ole sen
parempi tai arvokkaampi kuin se ajatus, josta itseäsi parjaat. Anna sen
vain olla. Sillä ei ole väliä.
Shunryu
Suzuki sanoi, ”Ajatukset ovat vain aivojesi eritettä, samalla lailla
kuin mahaneste on mahalaukkusi eritettä.” Se, mitä me tietoisesti koemme
ajatteluna, on vain aivot sulattelemassa kokemuksia. Me puutumme tähän
toimintaan jatkuvasti ja näin toimien aiheutamme itsellemme paljon
ongelmia. Sitä voisi verrata yritykseen tietoisesti ohjata mahaamme,
sulattamaan sen herkullisen juuston ensin ja jättämään vihannesten
sulattelun myöhemmäksi. Jos voisit tehdä näin, se ei olisi terveellistä.
On paras jättää maha hoitamaan hommansa sopivalla tavalla. Sama pätee
aivoihin.
Ajatusten
silleen jättäminen on helpommin sanottu kuin tehty. Me emme ole
tottuneita antamaan ajatustemme laukata vapaasti. Useimmilla meistä on
tapana kanavoida ajatuksiamme tiettyyn suuntaan.
Ponnistelemme kovasti hoivataksemme tiettyjä ajatuksia, joiden
ajattelemme vahvistavan kuvaamme siitä, miksi itsemme kuvittelemme.
Käytämme näitä ajatuksia rakentaaksemme minän, jonka uskomme olevan
omamme.
Tämä
ei välttämättä tarkoita, että me hoivaisimme vain toivomiamme
ajatuksia. Usein ei-toivotut ajatukset ovat jopa muita parempi tapa
rakentaa kokemusta itsestä. Minä olen se, joka ei halua ajatella
juustoa. Mitä enemmän minulla on ei-toivottuja ajatuksia juustosta, sitä
todellisemmaksi kokemukseni itsestä tulee. Me emme yritä tietoisesti
tehdä näin, mutta teemme kuitenkin.
Saatamme
saada hetkellistä helpotusta, kun yritämme korvata ikävät ajatukset
hyvillä, mutta emme pääse ongelman ytimeen. Ajatus ”minun pitää lopettaa
juuston ajatteleminen” sisältää ajatuksen juustosta.
Saatamme
myös saada hetken helpotusta, kun hyökkäämme myönteisillä ajatuksilla
kielteisten ajatusten kimppuun. Myönteinen ajatus on myönteinen vain
siksi, että se ei ole kielteinen. Näin jokainen myönteinen ajatus
sisältää kielteisen ajatuksen, aivan samoin kuin kolikolla on kruuna- ja
klaavapuoli. Vaikka kääntäisit kaikki pennysi niin, että presidentti
Lincoln näkyy, niistä jokaisessa olisi edelleen se outo kilpihommeli
toisella puolella (tai Lincolnin muistomerkki, jos ne ovat vanhempia,
mutta tajuat mitä tarkoitan). Ja ne kaikki ovat edelleen vain yhden
sentin arvoisia.
Kun
alat todella ymmärtää tämän, tulee vähän helpommaksi antaa ajatusten
olla, ilman niiden arvostelua, ilman joidenkin rakastamista ja toisten
vihaamista, ilman joidenkin vaalimista ja toisten pelkäämistä.
Minulle
oli rankkaa päästä tuohon pisteeseen. Kun lopetin ajatusteni
ohjailemisen, niistä alkoi tulla jotenkin outoja. Tuntui kuin olisin
avannut alitajuntani portit ja kaikenmaailman outoudet, joita en
tunnistanut minuksi, alkoivat tulla läpi. Se oli epämiellyttävää.
Tästä
syystä tämä etenemä tulee tehdä hitaasti ja huolellisesti. Jos avaat
nuo portit liian nopeasti, todennäköisesti esiin tulvivat asiat
häkellyttävät sinut. Minun piti usein vähän peruutella harjoituksessani,
jotta asiat pysyivät järjestyksessä. Muutaman kerran, kun asiat tulivat
vähän turhan oudoiksi, jopa lopetin zazenin harjoittamisen hetkeksi,
kunnes tunsin itseni taas valmiiksi palaamaan asiaan.
Oli miten oli, mitä ikinä teetkään, ethän lääpi presidentin hauvelia.
Kirjoittanut Brad Warner 6.4.2016
Kääntänyt ja toimittanut Larri Vermola 8.10.2017
Kääntänyt ja toimittanut Larri Vermola 8.10.2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti