"Ajatus johon et usko, jolle et anna energiaa tai huomiota, on neutraali. Ajatus, johon uskot, voi aloittaa sodan."
-Mooji
sunnuntai 17. marraskuuta 2013
Ihmissuhteiden merkitys iok:ssa
Ihmissuhteiden merkitys IOK:ssa.
Kurssin tekstiosassa kappaleessa 22 tehdään selkeä ero erityisen ihmissuhteen ja pyhän ihmissuhteen välillä:
”Sillä epäpyhä (erityinen) ihmissuhde perustuu eroavuuksiin, jolloin
kumpikin ajattelee, että toisella on jotakin, mitä hänellä itsellään ei
ole. He tulevat yhteen – kumpikin täydentääkseen itseään ja
anastaakseen toiseltaan. He jäävät siihen saakka kunnes ajattelevat,
ettei jäljellä ole enää mitään muuta vietävää ja siirtyvät sitten
eteenpäin. Ja näin he vaeltavat läpi vieraiden ihmisten maailman,
ihmisten jotka ovat erilaisia kuin he itse, asuvat heidän kehojensa
kanssa yhteisen katon alla, joka ei anna suojaa kummallekaan; samassa
huoneessa, kuitenkin maailmoiden päässä toisistaan.
Pyhä
ihmissuhde alkaa aivan toisenlaisista perusteista. Molemmat ovat
katsoneet sisimpäänsä, eivätkä ole nähneet siellä mitään puutetta.
Hyväksyessään täydellisyytensä, hän haluaa laajentaa sitä liittymällä
yhteen jonkun toisen kanssa joka tuntee itsensä samalla tavalla
täydelliseksi. Hän ei näe mitään erilaisuutta näiden kahden itsen
välillä sen takia, että erilaisuudet koskevat vain kehoja. Sen vuoksi
hän ei näe mitään sellaista, minkä hän haluaisi toiselta ottaa.
Ajattele mitä pyhä ihmissuhde voi opettaa! Siinä usko erilaisuuksiin
tehdään tyhjäksi. Siinä usko erilaisuuteen vaihtuu samanlaisuuteen.
Siinä näkemys erilaisuudesta muuttuu visioksi.” (T-22, johd.)
Kurssi sanoo, että tällaisina vision hetkinä me koemme ”pyhän hetken”,
ajattoman hetken jolloin kuka tahansa voi kokea todellisen olemuksensa
ikuisena henkenä. Tähän oivallukseen IOK viitta puhuessaan
”Sovituksesta”. Monet henkiset tiet opettavat, että tällaisen
tuonpuoleisen tai valaistumisen kokemus, on mahdollinen, mutta että
siihen päästään yksinäisyydessä ja että se saavutetaan ainoastaan
silloin kun on vietetty paljon aikaa kurinalaisessa meditaatiossa.
Kaikkein yleisin käsitys valaistuneesta olennosta on todellakin
luultavasti kuva askeetin yksinäisestä elämästä luolassa, jossa hän
tulee ”Ahaa” oivallukseen, mietiskeltyään vuosien ajan jalat ristissä
istuen, käytännöllisesti katsoen ilman minkäänlaisia inhimillisiä
kontakteja.
On merkillepantava paradoksi, että huolimatta
siitä, että Ihmeiden Oppikurssin opetussuunnitelmaa pidetään usein
”itseopiskelu kurssina” (mitä kuvausta ei löydy itse Kurssista), niin
Kurssin opetus aktivoituu kokonaisuudessaan vain ihmissuhteissa. Kurssi
kyllä toden totta tunnistaa kaikissa ne tavallisissa ihmissuhteiden
tosiasiallisesti esiintyvät, sille ominaiset itseä palvelevat ansat,
väärinymmärrykset sekä selvät harhakuvitelmat, jotka tekevät suhteista
”erityisiä”. Mutta itsensä kanssa vastaan asettumisen ja anteeksiannon
avulla opitaan vähitellen antamaan ihmissuhteiden ohjaus sille sisäisen
viisauden asiamiehelle, jota Kurssi kutsuu Pyhäksi Hengeksi.
Ihmissuhteet muunnetaan tässä egon antautumisessa hengelle – mitä
saatetaan joutua toistamaan lukemattomia kertoja päivittäisen elämisen
virrassa – tasoittaen tietä sellaiselle molemminpuoliselle
valaistumiselle, joka laajenee jopa kummankin pyhäksi tekemän
ihmissuhteen tuolle puolen:
”Rakasta veljeäsi niin kuin
itseäsi, ei ole unennäköä. Pyhä ihmissuhde ei myöskään ole unta, kaikki
mitä siinä jää unesta jäljelle, on se että suhde on yhä erityinen
ihmissuhde. Kuitenkin Pyhälle Hengelle se on hyvin käyttökelpoinen,
Jolle on ihmissuhteessa erityinen tehtävä. Siitä tulee onnellinen uni,
jonka avulla Hän voi levittää iloa tuhansille ja taas tuhansille
sellaisille, jotka uskovat, että rakkaus on pelkoa eikä onnellisuutta.
Anna Hänen täyttää tehtävä, jonka Hän antoi ihmissuhteellesi
hyväksymällä se (suhteen pyhyys) sinua varten, jolloin siitä ei haluta
mitään muuta kuin sellaista mitä Hän (PH) haluaa.
Kun tunnet,
että jokin uhkaa ihmissuhteesi pyhyyttä, pysähdy välittömästi ja anna
pelostasi huolimatta Pyhälle Hengelle halukkuutesi salliaksesi Hänen
muuttaa tuo hetki sellaiseksi pyhäksi hetkeksi, jollaisena sen haluat
mieluummin olevan. Tässä Hän ei koskaan epäonnistu. Mutta älä unohda,
että suhde on yksi kokonaisuus, mistä seuraa se, että jos jokin uhkaa
toisen osapuolen rauhaa, niin se uhkaa samalla tavalla toistakin.
Yhteenliittymisen siunauksellisuus ja voima piilee siinä tosiasiassa,
että nyt on sinun ja veljesi mahdotonta kokea pelkoa yksinänne tai
yrittää käsitellä sitä yksinänne. Älä koskaan usko tämä olisi
tarpeellista tai edes mahdollista. Yhtä mahdotonta on kuitenkin sekin,
että pyhä hetki tulisi jommallekummalle teistä ilman toista. Se tulee
molemmille, kumman tahansa pyynnöstä.
Se joka uhan hetkellä on
mieleltään terveempi, tulisi muistaa se miten paljon hän on toiselle
velkaa ja miten paljosta hän on toiselle kiitollinen ja onnellinen
voidessaan maksaa velkansa tuottamalla molemmille onnellisuutta.
Muistakoon hän tämän ja sanokoon:
Kaipaan tätä pyhää hetkeä itseäni varten, jotta voisin jakaa sen rakastamani veljen kanssa.
Ei ole mahdollista että voisin saada sen ilman häntä, tai hän ilman minua.
Meidän on kuitenkin täysin mahdollista jakaa se nyt.
Siksi valitsen antaa tämän hetken Pyhälle Hengelle, jotta Hänen
siunauksensa voisi laskeutua meidän yllemme pitäen meidät molemmat
rauhan tilassa.” (T-18.V)
Lähde: D. Patrick Miller,
Understanding A Course in Miracles, The History, Message, and Legacy of
a Spiritual Path for Today. s. 116-118
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti