100001 kertaa on luettu Rakkauden Pohjasakkaa blogia!!!
Nöyränä poikana kiitän ja kumarran sekä olen vilpittömästi iloinen siitä, että saan jakaa teidän kanssanne ajatuksia joita ei iltapäivä sekä juorulehtien palstoilta näy. Edelleen pidän tätä vain syvällisten asioiden, ajattomien opetusten päiväkirjana, jossa saattaa pyörähtää ihan arkisiakin asioita. Samalla riemuitsen jos joku toinenkin saa näistä jotain iloa tai kenties jopa apua vaikeisiin hetkiin.
Pääpaino tulee jatkossakin olemaan asioissa jotka itseäni kiinnostavat. Opetanhan tässä pohjimmiltaan vain itseäni.
Totuus ei pala tulessa. Minä en tiedä mitä totuus on, mutta siitä minulla on jo hajua mitä se ei ainakaan ole.
Jatketaan harjoituksia. Peace & Love.
Ainiin, Facebookin ryhmäsivulla on jo 228 fiksua jäsentä, joten jos jotain kiinnostaa tulla jorisemaan vapaasti maan ja taivaan väliltä,niin tervetuloa!!
Nyt annan Zen - Punkkarille Brad Warnerille puheenvuoron:
T:Jake
Auktoriteetit on syvältä
Tämän aamun zen-tapaamisessa kävin pitkän keskustelun
auktoriteeteista. Aihe on mielenkiintoinen. Saatat olla havainnut että
suhtaudun varsin nihkeästi auktoriteetteihin. Jotkut tekivät Hardcore
zen –kirjan myynnin edistämiseksi puskuritarroja (en muuten saanut
niistä ainuttakaan) joissa luki ”Kyseenalaista auktoriteetit,
kyseenalaista todellisuus”. Auktoriteettien kyseenalaistaminen on iso
osa buddhalaista filosofiaa. Buddha itse kannustaa tunnetussa
Kalama-kirjoituksessaan seuraajiaan kyseenalaistamaan myös hänen
auktoriteettiasemansa. Buddhalaisuus ei ole opetusten tai perinteiden
sokeaa hyväksymistä sellaisinaan.
Huomaa kuitenkin, ettei buddhalaisuus myöskään ole sitä mitä monet
pitävät asioiden sellaisenaan hyväksymisen vastakohtana. Buddhalaisuuden
harjoittamiseen ei kuulu luupäinen auktoriteetit helvettiin
–asennoituminen kaikkeen vastaantulevaan. Huomaat huvittavan jutun, kun
tarkastelet maailmalla heiluvia hulluja, auktoriteettivastaisia,
kapinallisia zenmestareita: he kaikki hyväksyvät zen-perinteen.
Kapinallisuudestaan huolimatta mestarit ajelevat päänsä kaljuiksi,
käyttävät kaapuja sekä osallistuvat zen-perinteeseen kuuluviin
rituaaleihin ja seremonioihin. Käytän esimerkkinä Kodo Sawakia. Häntä
pidetään äärimmäisenä kapinalliszenhemmona. Vilkaisepa mestarin kuvaa
tämän tekstin yläosassa. Siinä hän seisoo samanmoisessa kaavussa ja
klaniksi ajellussa hiustyylissä kuin kuka tahansa zeniä opiskeleva.
Miksi? Jos hän kerran oli viimeisen päälle kapinallinen, miksi hän ei
vaan sanonut ”Paskat!”, antanut hiustensa kasvaa ja vetänyt jalkaansa
trumpettilahkeisia farkkuja?
Olen kysynyt samaa itseltäni moneen kertaan. Jo kirjassani* avasin
ajatuksiani siitä miten vastenmielistä minun oli hyväksyä asemaani
uskonnollisena auktoriteettina. Perkele, minä vihaan uskonnollisia
auktoriteetteja. Sen lisäksi olen auktoriteettihahmoksi jokseenkin
surkea. Kukaan ei pysty ottamaan minua vakavasti. Kun aikoinani
työskentelin sijaisopettajana, sain komennuksen päiväkotiin ja kersat
ottivat tilanteessa täydellisen ylivallan! Jouduin soittamaan päiväkodin
toimistoon saadakseni apua. Olin tulla syödyksi elävältä. (;-) Meikää nauratti)
Auktoriteettiasiaan on toinenkin näkökulma ja se on tärkeä. Jokainen
auktoriteettihahmo olet sinä. Moni on ihan pistoksissaan
buddhalaisuuteen liitetystä ”Kaikki on yhtä” ‑näkemyksestä. Se kuulostaa
ihkulta ja hienolta. Älä kuitenkaan unohda että ”Kaikki on yhtä”
tarkoittaa sitä että sinä olet George W. Bush. Teitä ei erota mikään.
Georgen valta ja auktoriteetti tulevat vain ja ainoastaan sinulta.
Valitsin esimerkikseni Georgen, koska nykyisin jokainen näyttäisi
vihaavan häntä (en vihaa häntä enkä edes Ronny Ray-gunia, mutta se on
toinen tarina). Ihan sama mikä tai kuka auktoriteettihahmo sinua
hiertää, hän on sinä. Poliisi joka pysäyttää sinut, koska ei halua
kaltaistesi pyörivän hänen naapurustossaan, on sinä. Kalanhajua hönkivä
pomosi on sinä. Opettajat, kriitikot, kaikki jotka estävät sinua
tekemästä sitä mitä haluat, eivät ole ketään eivätkä mitään muuta kuin
sinä itse. Enkä yritä olla näsäviisas. En myöskään käytä vertauskuvia.
Kaikki tämä on sinä, koska se ei voi olla kukaan muu.
Moni zenistä innostunut ei halua viedä touhua loppuun saakka. He ovat
ihastuneet ajatukseen yhdestä ja jakamattomasta maailmankaikkeudesta,
kunhan saavat jättää sellaiset asiat ja ihmiset sen ulkopuolelle joista
eivät pidä. Mutta sinä et voi tehdä niin. Ulkopuolelle jättäminen ei
käy. Ja tästä ei voi poiketa. Jos haluat olla yhtä kaiken kanssa, on
paras valmistautua siihen mitä se todella tarkoittaa. Luulen että harva
meistä on.
Kohdatessasi epämiellyttävän auktoriteetin, sinun tulee tietenkin
asettaa juttu kyseenalaiseksi. Et voi kuitenkaan jättää asiaa
puolitiehen. Sinun on kyseenalaistettava se loppuun asti. Se tarkoittaa,
että sinun on myös kyseenalaistettava reaktiosi kyseiseen
auktoriteettiin. Mieti miksi homma hiertää sinua. Tämä on aivan yhtä
tärkeää.
Sinä haluat kuria. Haluat myös esteitä ja rajoituksia. On melkoista
teinipelleilyä herjata kaikkea mikä sinua rajoittaa. Biisissään Teenage Wind
Frank Zappa laulaa: ”Vapaus on sitä ettei tarvitse tehdä mitään eikä
maksaa mistään, me haluamme olla vapaita!” Moni tulee zentouhuihin
tällaisella teiniasenteella. Se vaan ei tässä ympäristössä toimi.
(”Teiniasenne” josta tässä yhteydessä puhun, koskee kaikenikäisiä.)
Zazen on täydellistä vapautta. Täydellinen vapaus löytyy vain
erittäin rajoittavasta harjoituksesta. Se on ironista, mutta sattuu
pitämään paikkansa. Todellisella vapaudella ja turhanpäiväisellä kaiken
tallomisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Todellinen vapaus alkaa
kun huomaat että ainoa henkilö joka on milloinkaan sinua rajoittanut, ja
tulee ikinä rajoittamaan, olet sinä itse. Se mikä näyttää sinusta
ulkopuoliselta asialta tai auktoriteetilta ei koskaan tule ulkopuolelta.
Tätä on hiton hankala hyväksyä. Tiedän tämän asian niin varmasti kuin
jotain voi ylipäätään tietää ja silti minun on jäätävän vaikea sopeutua
asiaan. Edelleenkin kamppailen asian kanssa joka pirun päivä.
Siinä oli meikäläisen tämän päivän paasaus. Toivottavasti pidit siitä. Nyt minun pitää mennä muihin hommiin.
*Hardcore Zen (Basam Books 2006). Brad Warnerin ensimmäinen kirja.
Häneltä on myöhemmin ilmestynyt kirjat Sit Down and Shut Up!, Zen
Wrapped in Karma Dipped in Chocolate (Zeniä karmalla ja
suklaakastikkeella, Basam Books 2009), Sex, Sin and Zen ja There Is No
God and He Is Always With You. (Suom. huom.)
Kirjoittanut Brad Warner 26.8.2006
Suomentanut ja toimittanut Larri Vermola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti