maanantai 14. marraskuuta 2016

Egoa ei voi murskata mutta sitä voi katsella



"En voi välttyä vaikutelmalta, että kyky olla läsnä tässä hetkessä on käymässä yhä harvinaisemmaksi. Olin jokin aika sitten Ruotsissa luennoimassa. Matkustin junalla luentopaikkakunnalta toiselle. Juna pysähtyi monilla asemilla, ja minulla oli mahdollisuus tarkkailla ihmisiä, jotka seisoivat laiturilla. Enin osa heistä tuijotti älypuhelimiaan. Näky on tuttu myös kahviloista. Kaksi ihmistä samassa pöydässä, molemmilla kädessään puhelin tai tabletti, kumpikin omissa maailmoissaan, kohtaamatta vierustoveria. En tiedä, käyttäisinkö mieluummin sanaa traaginen vai koominen, kun katselen kuuden hengen nuorisoa koulubussia odottamassa. Jokainen heistä on niska kyyryssä kännykkänsä kimpussa, ja he tuskin puhuvat toisilleen. Tietotekniikka pelastaa loistavasti läsnäolosta tässä hetkessä.
Olen itsekin ollut jo vuosia aktiivinen Twitterissä ja Facebookissa. Huomaan, kuinka automaattisesti käteni hamuaa tablettia, kun tulee se hetki, jolloin en tiedä, mitä tekisin. Olen alkanut tiedostamaan tämän, ja kun impulssi tulee, pysäytän käteni ja istun vain hiljaa toimettomana. Huomaan, että palaan läsnäoloon ja nykyhetkeen, jossa ei näytä olevan mitään, mutta jossa on kaikki. Huomaan tuulen huminan puissa, auringon lämmön ihollani, pensaissa sirittävät linnut ja vieressä istuvan vaimoni. En oikeastaan tarvitse mitään muuta, sillä lähelläni on jo kaikki. Rauhoitun, näen, ettei ole mitään hätää, ei ole mitään liikaa eikä puutu mitään.
Tässä hetkessä olemista on hyvä harjoitella, kun jokin asia ympäristössä ärsyttää. Sen sijaan että antaisi ärsytykselle vallan, kannattaa alkaa tutkimaan sitä. Jo se, että tulee tietoiseksi ärsyyntymisestään, vie ärsyyntymiseltä voiman. "Minä olen ärsyyntyminen" -kokemus muuttuu "minulla on ärsyyntyminen" -kokemukseksi. Juuri  näin syntyy tietoisuutta, sitä jonka edessä ego on voimaton. Tietoisuus on se joka minä olen, se joka on läsnä tässä ja nyt. Egoa ei voi murskata, mutta sitä voi katsella ja oppia ymmärtämään sen toimintaa. Tästä tiedostamisesta hahmottuu se, joka minä olen."

Tommy Hellsten: Tähän olen tullut

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti