lauantai 17. maaliskuuta 2018

Osaan sanoa sinulle EI, se on osa heräämistä

"Jotkut ovat kysyneet, mitä tarkoitin sanoessani: "Ole vain kaikin mokomin oma itsesi. Mutta minä suojelen silti itseäni, minäkin olen oma itseni." Toisin sanoen en salli sinun manipuloivan itseäni. Minä elän omaa elämääni. Kuljen omia teitäni. Otan itselleni vapauden ajatella omia ajatuksiani, seurata omia taipumuksiani ja mieltymyksiäni. Osaan sanoa sinulle ei. Jos minusta tuntuu, että en halua olla seurassasi, se ei johdu mistään aiheuttamastasi kielteisestä tunteesta. Et enää aiheuta niitä. Sinulla ei ole minuun enään mitään valtaa. Saatan yksinkertaisesti vain pitää joidenkin toisten ihmisten seuraa parempana. Niinpä kun pyydät minua elokuviin illalla, saatan sanoa: "Olen pahoillani, mutta menen erään toisen kanssa. Pidän enemmän hänen seurastaan." Niin on ihan hyvä. On ihanaa sanoa ihmisille ei, se on osa heräämistä. Herääminen on osaksi sitä, että elätte elämäänne niin kuin se on teistä itsestänne sopivaa. Ja ymmärtäkää tämä: se ei ole itsekkyyttä. Itsekkyyttä on se, että vaatii jotakuta toista elämään niin kuin TEISTÄ on sopivaa. Se on itsekkyyttä. Ei ole itsekästä elää elämäänsä niin kuin parhaaksi katsoo. On itsekästä vaatia ketään elämään teidän makunne, ylpeytenne, voitonhalunne tai mielihyvänne mukaan. Se on todella itsekästä. Minä siis suojelen itseäni. En pidä velvollisuutenani myöntyä vaatimuksiinne. Jos seuranne on mielyttävää, nautin siitä takertumatta siihen. Mutta en enää karta herättämienne kielteisten tunteiden tähden. Teillä ei ole enää valtaa siihen."

Anthony De Mello, Havahtuminen 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti